Direktlänk till inlägg 1 november 2011

Marta Holmén

Av Minou Martini - 1 november 2011 22:44

Här kommer jag att blogga om Modisten Marta Holmén. Under 74 år skapade hon hattar åt oss Svenskar. Drottningen bar även en av hennes hattar. Bakom Modisten Marta finns en person med mycket inspiration, en gymnast, mor och så mycket mer. Det vill jag gärna berätta. Marta fyllde 100 år i maj 2011.

Jag och min vän Irene har fått nöjet att ta hand om de lager av hattar, kepsar och fuskpälsmössor som finns kvar. En era går snart ur tiden. Hantverk och konstnärlighet blandat med en sober klass genomsyrar Martas arbete.

Jag kommer att sätta in lite bilder och skriva om de material Marta använt och skriva om roliga sekvenser i hennes liv.

Jag heter Minou Martini och ni finner mej på facebook med bilder på fler hattar. Min grupp där heter "Våra underbara hattar"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Minou Martini - 29 november 2011 20:23

      Hela mitt hus är som vanligt fullt av hattar. Det doftar hattar, det vibrerar hattar, jag provar hattar. Nu börjar allt ta form. Sakta kan jag kombinera boende med ungefär 3500 hattar. Idag kommer de första hattarna ut på Tradera. Det är en ...

Av Minou Martini - 2 november 2011 16:13

Idag har jag levt med mina underbara hattar. Hela mitt storarum är fyllt av dem. Jag älskar dem alla. Man kan bli kär i hattar, jag lovar. Jag har gjort en fotohörna som jag är nöjd med och lånat en bra kamera. Om en stund när jag ätit pizza (varken ...

Av Minou Martini - 1 november 2011 23:23

  Martas önskan   Marta hade som ung, en önskan att bli sömmerska – hon blev modist.                Ett kreativt yrke, med många besök på visningar och uppackningar vår och höst. Hattmodet var viktigt.                                 ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards